Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید مفاهیم خوب و بد تغییر کرده که دیگر کاور کردن فعالیت نادرستی در هنر اول نیست. بسیاری از خوانندگان و موزیسین‌های کشورمان بدون اینکه اسم صاحب اثر را بیاورند، آهنگ‌های خارجی را عیناً کپی می‌کنند و به اصطلاح صدایش را در نمی‌آورند. برای این موضوع مثال زیاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاور میثم ابراهیمی در قطعه «یادته» از یک آهنگ ترکیه‌ای، تقلید قطعه دل من آرومه فریدون آسرایی از فری تیل خواننده آسیای شرقی، خیلی دوست دارمِ حمید عسگری از مصطفی ساندال، بارون می‌باره علی اصحابی از رافات ال رومان فقط چند قطعه ای است که از خوانندگان خارجی کاور شده است. تعداد این آهنگ‌ها بسیار زیاد است. خوانندگانی کارنامه کاریشان مملو از آثار کاور شده است که می‌خواهند از شهرت یک قطعه به اصطلاح هیت شده، استفاده کنند و خود را سر زبان‌ها بیندازند.

نکته قابل توجه در این میان، تقلید از آهنگ‌های ترکیه‌ای است. نزدیک بودن مبانی موسیقیایی ترک و ایران، باعث شده است که ایرانی‌ها برای کاورکردن یک قطعه مشهور، سراغ موسیقی ترک بروند.

البته کاور کردن به خودی خود موضوعی است که در تمام دنیا اتفاق می‌افتد و مشکلی هم ندارد؛ به شرط اینکه نام صاحب اثر به عنوان آهنگساز آورده شود. در برخی از کاور‌های ایرانی این موضوع رعایت می‌شود، اما بسیاری از قطعات بدون اینکه نام آهنگساز برده شود، به نام خود خواننده و آهنگساز ایرانی منتشر می‌شود.

محمد علیزاده خواننده پاپ یکی از خوانندگانی است که می‌گوید کاور نمی‌کند. وقتی از او درباره کاور کردن برخی قطعات به دست خوانندگان ایرانی سوال کردند، گفت: «من کاور نمی‌کنم؛ چون احساس می کنم خودم را گول زدم. البته اگر کسی این کار را می‌کند، نشانه کم سوادی اش نیست. موضوع سلیقه است. بعضی خوانندگان خیلی عالی کاور می‌کنند، بعضی‌ها هم خیلی تابلو. آدم باید طوری کاور کند که مخاطب متوجه این موضوع نشود.»

وی درباره تقلید از موسیقی ترکی اظهار کرد: «ما قبلاً موسیقی مان را از ترک‌ها نگرفتیم. آن‌ها موسیقی را از ما گرفتند. موسیقی مال ماست. ما صاحب موسیقی هستیم.»

نکته دیگر درباره کاور کردن این است که چرا ما از استعداد‌های داخلی در ساخت موزیک استفاده نمی‌کنیم. چرا باید خوانندگان فقط با چند آهنگساز کار کنند و سراغ موزیسین‌های مختلف نروند. این موضوع باعث شده است که تنظیم و آهنگسازی بسیاری از قطعات خوانندگان مختلف شبیه به هم شود. اشکان کمانگری خواننده موسیقی ایرانی در این خصوص به خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: «ما در کشورمان سرشار از استعداد‌ها و آهنگسازان مجرب هستیم. آهنگسازانی که به دلیل نبود کار مجبور هستند تحصیلات خود را در حد عالی ادامه دهند و به تدریس مشغول شوند؛ چرا از این آهنگسازان استفاده نمی‌شود؟»

کاور کردن موضوعی نیست که ریشه‌ای واحد داشته باشد. عوامل مختلف دست به دست هم دادند که برخی خوانندگان سراغ کاور کردن بروند؛ کاری که سطح موسیقی ایران را پایین می‌آورد. اینجا هم نباید واحد نظارتی کاری کند. خود خوانندگان و موزیسین‌ها باید دغدغه تولید و نشر یک قطعه حرفه‌ای را داشته باشند که امضای خودشان پای اثر درج شود. جالب اینجاست که برخی از قطعات ایرانی به دست خوانندگان خارجی کاور می‌شود. کاور قطعه جانم باش از آرون افشار یا تیتراژ ماه عسل ۹۷ با صدای مسیح و آرش نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد می‌توان نگاه موزیسین‌های جهان را به سمت موسیقی ایران آورد.

انتهای پیام/

چرا آهنگسازان ایرانی از آهنگ‌های ترکی کاور می‌کنند؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: موسیقی سنتی موسیقی پاپ خواننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۹۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیل و پخش موسیقی ایرانی رویکرد برنامه «نیستان»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اهتمام رادیو فرهنگ در برنامه نیستان این است که بهترین و ناب‌ترین موسیقی‌ها را از ملل و ایران با گونه‌های مختلفی که وجود دارد، ارائه دهد.
آقای رضا مهدوی مجری و کارشناس برنامه «نیستان» با حضور در استدیوی شبکه خبر در خصوص پا بر جا بودن این برنامه (­ ۲۲ سال است که این­ برنامه پخش می‌شود) گفت: برنامه‌ای که وقتی بنیان آن­ خوب گذاشته می‌شود و مدیران مسئول و کارشناسان خوب پای کار می‌آیند، عمر برنامه را طولانی می‌کند و هر کسی که در هر دوره‌ای مسئولیتی قبول می‌کند، الزام دارد که کیفیت افزایی داشته باشد به لحاظ کیفی و کمی برنامه را نیندازد و بیننده و شنونده را افزایش دهد.
وی ادامه داد: نیستان این توفیق را داشته که طی این ۲۲ سال ساعت‌های مختلفی در این سال‌ها پخش شده و همه ساله­ همه کارگزاران و همه مدیرانی که آمدند و رفتند روی این برنامه صحه گذاشتند و این برنامه یکی از برنامه‌های موفق بعد از انقلاب است که این مدت زمان شامل حالش شده و هیچ نکته نظارتی هم نداشته است.
مهدوی افزود: این که ما به­ موسیقی­ فلات ایران می‌پردازیم و دیگر ملت‌ها که موسیقی آن‌ها محلی از اعراب دارد و می‌تواند به فرهنگ و هنر ما کمک کند به آن پرداخته می‌شود و البته حضور کارشناسان خبره (که می‌توانند اساتید با تجربه و مسن و یا جوانان اهل فن تازه فارغ التحصیل شده و کاربلدباشند) ­ که حرف نو و تازه برای گفتن دارند ما در نیستان به دنبال همین حرف‌های نو هستیم.
وی در ادامه گفت: این سال‌ها ما میزبان شخصیت‌های بزرگی­ بودیم که بعضی از ان‌ها دیگر بین ما نیستند همچون مهندس امیر همایون خرم و فرهنگ شریف و بعضی از امروزی‌ها نظیر شاهین فرحت، نادر مشایخی و تینوش بختیاری که از بزرگان موسیقی ایران هستند البته افراد بسیاری­ در این برنامه ما را یاری می‌کنند که افتخار میزبانی آنها را در این برنامه داشتیم.
کارشناس برنامه نیستان افزود: ­­شاید یک کارشناس پنج برنامه (ما موظف هستیم که برنامه‌ها را ۵ برنامه ۵ برنامه بگیریم، چون برنامه را به صورت لقمه لقمه، آیتمی و برنامکی و بخشی کردیم) که هرشب هر کدام از این عزیزان می‌توانند ۸ دقیقه صحبت کنند و سریالی پشت سر هم و در هفته پخش می‌شود، امکان دارد که هفته بعد موضوعی نداشته باشد برای همین کارشناس بعدی و مهمان دیگری­ می‌آید، زنده یاد استاد جمشید عندلیبی ما ۵ برنامه از ایشان ضبط کردیم و داشتیم ۵ برنامه دیگر را ضبط می‌کردیم که ۲ برنامه بیشتر نشد و به رحمت خدا رفتند.
مهدوی در خصوص حفظ آرشیو برنامه گفت: سال‌ها قبل آرشیو داری به شکل دیگری بود، به عنوان شاهد ثبت و ضبط می‌شد، اما نه با کیفیت خوب­، حالا اتفاق خوبی که طی این ۱۰ سال افتاده «ایرانصدا» است، که ما شنونده‌های زیادی را در جهان داریم، فارسی زبانانی که در اقصی نقاط دنیا هستند با گوشی وارد می‌شوند و این برنامه را می‌شنوند این برنامه­­ چه زنده باشد یک ساعت بعد به صورت دو تا نیم ساعت قابل برداشت هست، چه آفلاین و چه آنلاین قابل شنیدن است و می‌ماند و برحسب موضوع و تاریخ و روز علاقمندانی که کار پژوهشی می‌کنند یا برنامه را به هر دلیلی نشنیدند ، می‌توانند بشنوند، نکته مهم این برنامه این است که ­­از زمان مدیریت دکتر کاظمی دینان و­ قائم مقام ایشان آقای مبشری از نوروز پارسال ما شاکله برنامه را به نوعی به روز کردیم این که در گذشته در یک ساعت به مصاحبه و گفتگو پرداخته می‌شد، ما از امسال این ۵۵ دقیقه را در ابتدا یک موسیقی مناسب از فرهنگ ایرانی و اقوام ایرانی پخش کنیم تا یک ورودی مناسب داشته باشیم، ۵ کارشناس خبره هر کدام ۸ دقیقه، ۸ دقیقه صحبت می‌کنند با آنونس‌هایی که میان برنامه‌ای که دارد می‌گوید رادیو فرهنگ یا نیستان به چه می‌پردازیم ، ۵ موضوع کاملا متفاوت، این که نگاه درست مدیریت به این قضیه که از ما خواستند ما این برنامه را به روز رسانی کنیم و از آن هم استقبال می‌شود، ­این‌ها را تکراری نکنیم و از کارشناسان و استادان دعوت کردیم و اتاق فکر تشکیل دادیم و خوشبختانه هر روز به کارشناسان ما اضافه می‌شود و خیلی‌ها در نوبت هستند در موضوعات مختلف که بتوانیم قرابت‌های فرهنگی را­ که با دیگر ملل داریم، پیدا کنیم.
وی در پایان در خصوص موسیقی پاپ و راک گفت: کارشناسی که بتواند به درستی آنها را تجزیه و تحلیل کند و بررسی کند ما دعوت می‌کنیم و حتی نمونه را پخش می‌کنیم، چون برنامه کاملا تخصصی است، شاید بعضی از موسیقی‌هایی که دیگر شبکه‌ها امکان پخش آن را نداشته باشند، تا یک مدت زمان کوتاه ما پخش می کنیم و مصداقی تجزیه تحلیل می‌کنیم چرا که ما کار علمی می‌کنیم ما محسن چاووشی را داریم که الان­ موسیقی راک می‌خواند؛ اما وطنیزه کرده و موفق عمل کرده، شعر مولانا را در این قالب آورده و موفق هم شده است چه اشکالی دارد، حتی موسیقی­ «رپ» را می‌توانیم در قالب فرهنگ خودمان نهادینه و بومی سازی کنیم­ و چه جایی بهتر از نیستان که مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد و ما یک جور­ بازوی اجرایی غیر مستقیم شویم برای کارشناسانی که در­ نهاد‌های حاکمیتی تصمیم گیری می‌کنند و نهاد‌های بالادستی به واسطه این برنامه که­ می شنوند، شاید نگاهشان، قلمشان متفاوت شود و کمک کند به رشد و توسعه فرهنگ ایرانی - اسلامی موسیقی که ۱۰ قرن گذشته و خیلی پیشینه طولانی دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • از حاشیه بیمارستانی خواننده پاپ تا انتشار آلبوم آقای شاعر!
  • تحلیل و پخش موسیقی ایرانی رویکرد برنامه «نیستان»
  • روش عجیب خواننده ایرانی برای ترساندن دوستان خود؛ حامد آهنگی متعجب شد (فیلم)
  • ببینید | روش عجیب خواننده ایرانی برای ترساندن دوستان خود؛ حامد آهنگی متعجب شد
  • آرمین زارعی در بیمارستان بستری شد
  • تلفیق آگاهانه بازیگری و موسیقی در آثار نمایشی
  • آلبوم «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌شود
  • آلبوم «عشق ناباور» آماده شد
  • خوانندگی پولاد کیمیایی برای «گالیله»
  • پولاد کیمیایی برای نمایش «گالیله» می‌خواند